Versenytárs elemzés – így csináld 5 lépésben

Hacsak nem egy nagyon ritka és különleges szaktudást igénylő tevékenységet végzel, több mint valószínű, hogy vannak hasonló profilú vállalkozások, mint a tied; magyarán versenytársaid.

A versenytársaiddal szembeni előnyszerzés fontos része az üzleti sikernek, igazából elengedhetetlen minden vállalkozás életében. Felmerül azonban a kérdés: mennyi energiát fektetsz abba, hogy megelőzd a versenytársaidat? Mert az manapság már egyáltalán nem elég, ha tisztában vagy azzal, mit is csinálnak, pontosan mivel foglalkoznak.

Soha sem fordult még elő az a történelemben, hogy ilyen sok információ álljon rendelkezésre a konkurens vállalkozásokról, mint napjainkban. Mindez pedig a technológia hihetetlen fejlődésének köszönhető. Azért is fontos, hogy a megszerezhető információk alapján folyamatosan alapos versenytárs elemzést végezz, mert a konkurenseid biztosan megteszik.

Cikkünkben bemutatunk 5 lépést, melyek segítenek a részletes versenytárselemzés elvégzésében.

1. Azonosítsd a 10 legfőbb versenytársad

Elsőre furcsán hathat ez a pont, azonban a sok vállalkozás tulajdonosa nem tudja pontosan, kik is a versenytársai.

Ha megkérdezné valaki, akkor biztos tudnál mondani 1-2 vállalkozást, akik a legfőbb versenytársaid; szinte mindent tudnál róluk: hogyan működnek, hogyan értékesítenek, miben különböznek Tőled, stb. Azonban hidd el, több tucat hozzád hasonló vállalkozás keresi ugyanazoknak a fogyasztóknak a kegyeit, mint Te is.

Biztos vagyok benne, hogy ismersz pár céget, akikkel (szerinted) harcot folytatsz az ügyfelekért, de ha jobban belegondolsz, rajtuk kívül fogalmad sincs a piacról ahol versenyzel.

A versenytársaid beazonosításában nagyszerű segítség a Google. Egyszerűen keress rá az általad kínált termékre/szolgáltatásra, és néhányat a legfontosabb versenytársaid weboldalából biztos, hogy meg fogsz találni.

Egy másik hatékony eszköz a versenytársaid beazonosítására: a SEMrush. Ez egy kiváló szoftver melynek segítségével megnézheted, hogy más vállalkozások weboldalai hol helyezkednek el az általad is használt kulcsszavak rangsorában, illetve Te hogyan állsz a versenytársaiddal összehasonlítva.

2. Elemezd és hasonlítsd össze a sajátoddal a versenytársak tartalmait

Miután beazonosítottad a versenytársaidat, elkezdheted oldalaik elemzését, hogy jobban megértsd milyen tartalmakat publikálnak. A tartalmaik elemzése segít beazonosítani azokat a lehetőségeket, ahol felül kell múlnod az összes versenytársadat.

Milyen típusú tartalmakra összpontosítanak? Blogokat vagy esettanulmányokat írnak?

Ezek a tartalmak a következők lehetnek:

- Blogbejegyzések
- ekönyvek
- videók
- Webináriumok
- Podcast-ok
- PowerPoint bemutatók
- Infografikák
- Gyakori kérdések
- Sajtóközlemények
- Hírek
- Esettanulmányok
- Vásárlási útmutatók
Miután megtaláltad a tartalmaikat, meghatározhatod azok minőségét; de ami a legfontosabb: összehasonlíthatod őket a sajátoddal. Mindenképpen figyelj arra, hogy milyen gyakran blogolnak, milyen gyakran tesznek közzé új tartalmat és mik a fő témák, amikkel foglalkoznak.

Miután megismerted azt, hogy milyen típusú és minőségű weboldaluk tartalma, jobb képet kapsz arról, hogy hol kell több erőfeszítést tenned a weboldalad fejlesztésén, hova is kell az erőforrásaidat koncentrálni.

Amennyiben a versenytársaid folyamatosan esettanulmányokat publikálnak, ez több mint valószínű, hogy hatással is van a vásárlóikra/forgalmukra, ezért el kell gondolkoznod az ilyen tartalmak erősítésében.

A leendő ügyfelek azonban nem csak az esettanulmányok alapján döntenek, ennél kíváncsiabbak, ezért a legtöbb esetben megnézik egy vállalkozás blogját is.

Ha a versenytársaid heti három alkalommal tesznek közzé tartalmat a blogukon, a Te heti 1 cikkedhez képest, akkor előnyös lehet a számodra, ha növeled ezt a mennyiséget és ezáltal generálsz forgalmat a weboldaladra. Azonban fontos: ne csak azért írj több cikket, hogy több tartalmad legyen; a cikkek relevanciájára és minőségére is nagy hangsúlyt kell fektetned!

3. Elemezd a SEO stratégiájukat

Tegyük fel: hasonló tipusú tartalmakkal rendelkezel, mint a versenytársaid, és ugyanolyan gyakorisággal frissíted a weboldalad mint ők; mégis sikeresebbek nálad. Mégis mit csinálhatnak másként?

Valószínűleg a weboldaluk SEO-ja lesz a válasz a kérdésedre.

Mivel rendelkezel bloggal, tisztában vagy vele, hogy mennyire fontos a megfelelő keresőoptimalizálás (SEO). Éppen ezért a tartalmaikon túl érdemes a felszín alá is benézned és megvizsgálni az adott tartalom SEO-ját is.

Hogyan használják a versenytársaik a kulcsszavaikat? Az alábbiak tartalmazzák őket?

- Az oldal címe
- az URL cím
- H1 címkék
- Tartalom
- Belső linkek
- A képek „alt text” – ei

Nem csak a versenytársaid tartalmának SEO-ját kell megvizsgálnod, hanem azt is, hogy pontosan milyen kulcsszavakra optimalizálnak.
Amikor rangsorolod a kulcsszavaikat, ahelyett hogy a legmagasabb keresési mennyiséggel rendelkezőkre koncentrálnál; a figyelmedet elsősorban az alacsony keresési volumennel rendelkező összetettebb kulcsszavakra összpontosítsd. Ezek az úgynevezett long-tail kulcsszavak, melyekkel hosszútávon sokkal jobb eredményeket tudsz elérni.
A versenytársaid kulcsszavainak megismerésével és rendszerezésével, elkezdheted ezeknek a kulcsszavaknak a megcélzását, a tartalom generálását.

4. Nézd meg milyen közösségi médiákat használnak

A közösségi média használatának fontossága napról napra növekszik, de minden vállalat másként használja ki a bennük rejlő lehetőségéket. A közösségi média ráadásul sok esetben az ügyfelekkel történő kapcsolattartás elsődleges eszközévé vált.

A közösségi média platformok ezen felül lehetővé teszik a különböző tartalmak megosztását is. Éppen ezért a következő lépés a versenytársaid elemzésében, hogy Ők hogyan használják a különböző közösségi platformokat, és azokat hogyan integrálták a marketing tevékenységükbe.

Nem az a cél, hogy megtudd: versenytársaid jelen vannak-e a különböző felületeken, hanem az, hogy megtudd: mennyire használják hatékonyan a meglévő profiljaikat.

- Milyen információkat osztanak meg?
- Posztolnak-e egyáltalán?
- Követik őket a felhasználók?
- Teljesen kész van a profiljuk (képek, logók, leírások, stb)?

Elsősorban ezekre a kérdésekre kell keresned a választ, amikor ellenőrzöd a versenytársaid profilját. Az a tény, hogy van profiljuk, azonban még nem jelenti azt, hogy folyamatosan frissítik is és tartalmakat tesznek közzé rajta.

A legfontosabb kérdés: a versenytársaidnak ügyfélcsalogató közösségi média oldalaik vannak? Ha igen, akkor nézd át őket, hogy mik azok az elemek melyeket át tudsz ültetni a saját vállalkozásod számára, vannak-e olyan dolgok, melyeket Te is fel tudnál használni a saját felületeiden?

Az is előfordulhat, hogy egy olyan profilra bukkansz, ami nem is egy versenytársadé, azonban láthatóan sikeres (sok követő, sok hasznos tartalommal). Érdemes megnézned Tőle mit tudnál átvenni, ezáltal szinte azonnal megelőzve versenytársaidat.

5. Határozd meg a területeket, ahol fejlődnöd kell

Miután elvégezted a fenti pontok szerinti versenytárs elemzést, már rendelkezésedre áll rengeted információ a versenytársaid tevékenységéről.

Ezeknek az információknak az elemzése után, azonosítsd azokat a területeket, melyeken javítanod/fejlődnöd kell a saját vállalkozásodban. Hidd el, miután alaposan elvégezted a versenytársaid elemzését, találni fogsz olyan dolgokat, melyekben előtted járnak.

Mindez azonban nem csak abban nyújt segítséget, hogy azonosítani tudd azokat a kulcsterületeket, ahol fejlődnöd kell. Ez a fejlődés magával fogja hozni azt is, hogy folyamatosan új potenciális ügyfelek fogják megismerni a vállalkozásodat.

Sok sikert kívánunk a munkához!